AH stopt met flitsbezorging op de Zuidas

AMSTERDAM – Albert Heijn is gestopt met de pilot waarin boodschappen binnen 15 minuten bezorgd werden.

AH stopt met flitsbezorging op de Zuidas
Foto: Joris Pelle, project coördinator AH to go

De pilot vond plaats vanuit de AH To Go op de Zuidas in Amsterdam. De animo voor de bezorgservice zou te klein zijn geweest.

AH lanceerde speciale website voor pilot

Dat meldt Retailnews. AH lanceerde voor de pilot, die in november van start ging, een speciale website, AHtogodelivery.nl. Hier konden klanten uit een selectie hardlopers van de To Go-vestiging een keuze maken, waarna de bestelling per fietskoerier werd bezorgd.

Doelgroep liep liever naar de winkel

Een woordvoerder van AH laat aan Retailnews weten dat de reacties voorafgaand aan de proef enthousiast waren, in de praktijk koos de doelgroep er vaak voor om zelf naar de winkel te lopen om iets te halen. ‘Het werkt dus wellicht beter op een locatie waar de loopafstanden wat groter zijn. Het is zeker iets om nog verder te onderzoeken, maar niet op deze locatie.’

Vaste bezorgtijden

AH had de bezorgtijden bij de pilot ingeperkt. ‘Wij bezorgen alleen doordeweeks, van maandag tot en met vrijdag tussen 11.00 en 15.00 uur’, aldus AH destijds. En over de ambitie: ‘Wij proberen al onze bestellingen binnen 15 minuten te bezorgen. Daar maken we ons hard voor. Bij hoge uitzondering zal het misschien langer duren, maar we hopen dit te beperken tot slechts een paar procent van alle dagelijkse bestellingen.’

Eerdere test in Amsterdam gestopt

Albert Heijn experimenteert al langer met flitsbezorging. In Amsterdam liep al eerder een proef met bezorgen binnen één uur. Die pilot liep acht weken lang bij de AH-vestigingen aan de Elandsgracht en aan het Museumplein. Personal shoppers verzamelden de boodschappen in de winkels en bezorgden deze met de fiets. Albert Heijn bracht €5 in rekening voor de dienst, dat bedrag ging volledig naar de bezorgers. AH zette hiervoor personeelsleden in die op dat moment geen dienst hadden. Zij werkten als zelfstandigen en gebruikten in principe eigen fietsen en hun eigen smartphone om de bestellingen af te wikkelen. Deze test werd eerder al gestopt.

Bron: Distrifood.nl

Niet Albert Heijn, maar PLUS Retail zal aanwezig zijn bij het Food en E-commerce congres. Een actueel en innoverend congres over de ontwikkelingen van e-commerce in de foodbranche. Het thema dit jaar is ‘roadmap to maturity’, want groei met e-commerce in food is één, maar hoe haal je hier nu rendement uit? Het congres is dinsdag 5 juni in CineMec in Utrecht.

Deel dit op:
2018-05-22T17:14:18+02:00