Laurens van Superbuddy nieuwste spreker

Laurens van Geffen, oprichter van Superbuddy is een van de sprekers op het Food en E-commerce event dinsdag 5 juni in Utrecht.
Eind vorig jaar startte Albert Heijn met een nieuwe proef voor het sneller thuisbezorgen van boodschappen. Hieronder het gehele artikel uit Distrifood:

ROTTERDAM – Albert Heijn start een nieuwe proef met het sneller thuisbezorgen van boodschappen. Daartoe gaat de marktleider in Rotterdam samenwerken met de bezorgdienst SuperBuddy. AH noemt de nieuwe dienst Rappie.

Albert Heijn gaat in zee met Superbuddy
Een buddy in actie elders in het land. Archieffoto: Distrifood

Dat zegt een woordvoerder van Albert Heijn in dagblad De Telegraaf. De proef wordt uitgevoerd bij vier vestigingen in de havenstad en Albert Heijn heeft er hoge verwachtingen van. ‘Bij Albert Heijn proberen we altijd eerst iets kleinschalig uit om te kijken of er behoefte aan is, en of het werkt. We hebben voor SuperBuddy gekozen omdat dit bedrijf een goed ontwikkeld technisch platform heeft, zodat we bij gebleken succes kunnen opschalen’, zo wordt een woordvoerder van de supermarktketen geciteerd in de krant. Boodschappen moeten binnen twee uur worden thuisbezorgd tegen een vergoeding van gemiddeld €6.

Superbuddy kreeg extra financiering

SuperBuddy startte in 2015 in Zwolle met het doen en bezorgen van boodschappen door een personal shopper, een zogenoemde Buddy. Vroeg dit jaar vond Superbuddy met participatiemaatschappij PPM Oost een nieuwe financier. Daarna volgde uitrol van de dienstverlening naar Utrecht. In Zwolle kan overigens al langer besteld worden bij Albert Heijn, maar ook bij Jumbo en Ekoplaza. 

Logistiek bedrijf heeft flinke ambities

Tegen Distrifood vertelde mede-oprichter Laurens van Geffen eind april al dat het bedrijf interesse had van vrijwel alle supermarktketens en dat de doelstelling was om later dit jaar een derde stad toe te voegen.  ‘We mikken daarbij op één van de drie grote steden.’ Over twee jaar wil SuperBuddy in acht 
steden actief zijn. ‘We willen uiteindelijk groeien naar zestig steden in Nederland.’ Ook wordt naar het buitenland gekeken. ‘Als we acht steden bedienen, willen we naar het buitenland.’ België is volgens hem een logische keuze. ‘Als je met Ahold praat, praat je ook met Delhaize’, aldus Van Geffen toen tegen Distrifood.

Winstgevend, snel en milieuvriendelijk

Door samen te werken met een partner moet de logistiek van thuisbezorgen profitabel worden voor supermarkten. In de Telegraaf vertelt Van Geffen dat dit bij Superbuddy anders is. ‘Wij maken winst. Want Superbuddy heeft geen kosten van eigen winkels, noch van voorraden, noch van vast personeel of vrachtwagentjes.’ De bezorgers van Superbuddy doen namens klanten boodschappen in de supermarkt. Van Geffen: ‘Het grote voordeel is dat je niet langer thuis hoeft te wachten tot de boodschappen worden afgeleverd waar jij dat wilt. Bovendien is het milieuvriendelijk omdat de boodschappen bij je in de buurt en dus op de fiets kunnen worden gedaan.’

Albert Heijn testte vorig jaar al snelle bezorging

Het is niet voor het eerst dat Albert Heijn een proef doet met het snel bezorgen van boodschappen. Albert Heijn begon in de zomer van 2016 met bezorging van boodschappen binnen één uur in een straal van 15 minuten fietsen rond twee AH-vestigingen in Amsterdam.  Binnen de dienst Appie Now werd samengewerkt met het bedrijf Tring Tring. Ook die dienst werkte met personal shoppers, waarbij AH personeelsleden inzette die op dat moment geen dienst hadden.

Plus is al verder met snel bezorgen

Plus is met Plus Express al langer bezig met het razendsnel bezorgen van bestelde boodschappen. Diensten als Superbuddy zijn sterk geïnspireerd door het Amerikaanse Instacart, dat op dezelfde manier samenwerkt met supermarktketens.

Bron:

Deel dit op:
2018-04-24T12:20:18+00:00