3 trends in Food-commerce die je niet mag negeren
Martin van Dam bespreekt drie dominante trends in Food-commerce, die de sector ingrijpend veranderen. Zijn verhaal is gebaseerd op eigen onderzoek van GROUP7 en de Hoge Hotelschool Maastricht. Deze sessie is specifiek voor producenten en groothandels die zich richten op foodservice (b2b).
Tweejaarlijks doet GROUP7 een groot onderzoek naar de e-commerce trends in de foodsector. Dit jaar zal de presentatie daarvan plaats vinden in september. Op 27 juni deelt Martin alvast 3 trends daaruit, die je niet mag negeren. Een preview dus, van de belangrijkste trends die de meeste impact gaan hebben op de sector.
De trends worden toegelicht, onderbouwd met cijfers en praktijkcases. En je krijgt praktische handvatten mee, zodat je zelf direct stappen kunt zetten.
Over Martin van Dam
Martin van Dam is directeur van GROUP7. Dit adviesbureau helpt foodservice bedrijven resultaat te halen uit hun digitale marketing en e-commerce. En daar is nog veel te doen; ieder foodbedrijf heeft een website, slechts enkele halen er nieuwe klanten mee binnen of slagen erin méér te verkopen aan hun klanten.
Toen Martin in de foodsector ging werken was hij pas 15 jaar. Na zijn studie Bedrijfskunde startte hij als managementtrainee bij Ahold. Vanwege de ambitieuze strategie, de intelligente aanpak en de praktische, ondernemende cultuur binnen het bedrijf. Het bleek een uitstekende match. Martin werkte 15 jaar afwisselend voor Albert Heijn en Deli XL.
In 2007 mocht hij de CRM Award in ontvangst nemen voor de verbetering van klantgerichtheid bij Deli XL in de jaren daarvoor. Als directeur marketing en e-commerce was hij er eindverantwoordelijk voor de digitale strategie. Onder zijn leiding groeide de online omzet bij Deli XL tot bijna 80% van het totaal.
In 2012 richtte hij GROUP7 op, dat zich als enige in Nederland specifiek richt op Food-commerce. GROUP7 laat klanten online schitteren via de eigen ontwikkelde G7Propellor aanpak™. Daarmee wordt gewerkt aan de digitale strategie & organisatie, de online touchpoints (websites, webshops en social media) en de content.
Er werden onder meer mooie resultaten bereikt voor Aviko, Bakeplus, Deoleo (Carbonell), The Greenery, Heineken, Hero en Topking (Vlammetjes).
Met ruim 30 jaar ervaring in de sector heeft hij een ‘sense’ voor wat groot gaat worden in de Food-commerce. Zijn ambitie is zijn klanten online tot frontrunners te maken.