Verschil maken met E-logistics
Je zou denken dat de ontwikkeling van de e-commerce markt uniek is. Niets is minder waar. De ontwikkelingen lijken exact op de levenscyclus van andere bedrijfstakken. De expertgroep Innovation & E-fulfilment van Shopping Tomorrow onderzocht onder leiding van Kees Jan Roodbergen, hoogleraar logistiek aan Rijksuniversiteit Groningen, de toekomst voor de e-commercemarkt en de rol van logistiek.
Eenmaal in de volwassenheidsfase aanbelandt, neemt de groei van webwinkels af en komt de focus te liggen op winstgevendheid. “Het businessmodel moet dan worden omgedraaid. De kosten moeten omlaag, er wordt meer geconcurreerd op prijs. Grote bedrijven blijven over, nemen anderen over. Veel bedrijven gaan failliet”, aldus Roodbergen. Met logistiek kan volgens de hoogleraar het verschil worden gemaakt in de toekomst. “Na de shake-out blijft een klein aantal logistieke modellen over waar vrijwel zeker IT een grote rol in zal spelen. Vasthouden aan wat nu werkt is niet verstandig. Probeer nu al te experimenteren met nieuwe mogelijkheden en innovaties voor bijvoorbeeld verzending of uitbesteding. Eenmaal in de volwassenheidsfase aangekomen stijgt namelijk het uitbestedingsniveau. Denk dus bij logistiek niet aan kosten maar aan groei.”
Wat betekent het als logistiek het verschil maakt en hoe is deze kennis te gebruiken in food retail? Met concrete voorbeelden uit de food retail branche zal Kees Jan Roodbergen zijn kennis delen tijdens Food & E-Commerce.
Spreker: Kees-Jan Roodbergen